Ozval se jeden jediný výstřel. Jeden jediný výstřel, který rozhodl celý finálový zápas. Dav, který naplnil celou arénu, propukl v jásot! Hráči odskočili od svých počítačů, objetí a úsměvy. Na druhé straně slzy a smutek. Je jedna věc, která spojuje všechny sporty na hráčské i divácké úrovni. Jedná se o vášeň, která nechybí ani u sázení na esport.
Esport (též cybersport, elektronický sport, e-sport nebo progaming) dnes už není malým rybníčkem, který je určen jen pro hráče videoher a nerdy. Ne, dnes jde o gigantické zábavní odvětví. Stejně jako v každém jiném úspěšném sportu zde najdeme kluby, týmy, organizace, fanoušky, reklamní produkty, sponzory…
A v neposlední řadě esportové sázkové příležitosti! Právě kvůli nim spouštíme na naší stránce novou rubriku věnovanou elektronickému sportu, kde se budeme věnovat nejznámějším videoherním titulům z pohledu sázejícího. Projdeme si jednotlivé hry, jejich sázkové příležitosti a doporučíme vám spoustu zajímavých tipů, díky kterým si budete moci naklonit štěstěnu na svou stranu.
Spojení “sázení na sport” je široký pojem: může zahrnovat sázky na fotbal nebo tenis a většina úspěšných sázkařů se zaměřuje pouze na jeden druh sportu. Nejinak je tomu i u esportu, kde můžete sázet na akční střílečku Counter Strike nebo naopak dáte přednost strategickému StarCraftu II.
Zaměření je velice důležité. Zkušený sázející ví, že musí svůj esport znát křížem krážem, aby mu naplno porozuměl. Právě proto je vhodné se zacílit na jednu vámi vybranou hru. Nemusíte ji hrát, normální gaming je na hony vzdálen od toho profesionálního – stejně jako kopaná s kluky za barákem je odlišná od Premier League.
Videoher existuje nespočet, těch hodících se pro esport už je ale méně. Nejpopulárnější mezi diváky, hráči i sázkovými kancelářemi jsou počítačové hry. Ale progaming na mobilních zařízeních (smartphony, Nintendo) je na vzestupu (esport v mobilních hrách je oblíbený zejména v Asii). Nechybí samozřejmě ani konzolové hry (X-Box, Playstation). Nicméně zde jde spíše o sportovní a bojové tituly, na které jen málokdy naleznete sázkovou příležitost.
Každá hra má své specifika a proto jsme pro vás připravili seznam videoherních titulů, jejichž zápasy pravidelně pokrývají nabídky českých sázkových kanceláří. Mimo to jsou tyto hry velice populární i v tuzemské kompetitivní scéně.
MOBA (multiplayer online battle arena) hra League of Legends (LoL) od vývojářského studia Riot Games překonala velikostí hráčské základny své konkurenty a stala se jednou z nejhranějších her současnosti. To se zároveň odráží i na oblíbenosti u diváků esportových turnajů a lig a jejich organizátorů.
Žánr MOBA snoubí schopnosti hráče se strategickým rozhodováním a má silné zaměření na týmovou hru (nejběžněji se hraje 5vs5, ale lze se setkat i s duelovými 1vs1 turnaji). Fantasy koncept s propracovaným příběhovým universem udělal z malého herního projektu obrovskou franšízu, která dnes ovlivňuje i jiné odvětví popkultury.
Jako děti nás bavilo hrát si na policisty a zloděje. Toho si bylo dobře vědomo i vývojářské studio Valve Corporation, když v roce 1999 přišlo s first person shooter (FPS) titulem Counter Strike. Ten měl stejný koncept jako ona dětská hra.
Teď jsme o několik let dále. CSko prošlo dlouhým vývojem a po úspěšné verzi Counter Strike: Global Offensive (CS:GO) jsme se dočkali moderního grafického kabátu ve formě Counter Strike 2 (CS nebo CS2). Hra si zachovala svou původní myšlenku týmového (5vs5) akčního boje mezi teroristy a counter-teroristy. A díky svým akcí nabitým zápasům vystřelila jako jeden z hlavních titulů esportové scény.
Kterákoliv MOBA hra vychází z původního komunitního módu pro hru Warcraft III. Režim Defense of the Ancient (DOTA) byl základním kamenem tohoto žánru, od kterého se odrazilo hned několik velkých herních studií.
Jediný právoplatný nástupce původního modu byl samostatně stojící nový herní titul DOTA 2 od společnosti Valve Corporation. Ten vyšel v roce 2013 a vdechl do videoherní komunity tolik potřebný čerstvý vzduch.
DOTA 2 se rychle stala jednou z vlajkových lodí esportové scény – byla oblíbená u hráčů, diváků i sázkařů. Naplněné arény a líté souboje v týmové hře, kde vítězství nebo prohra záleží jen na správném strategickém rozhodnutí, toho byly důkazem.
Několik let to vypadalo, že tuto herní pecku nic nepřekoná a Valve bude svými hrami dominovat esportu ještě dlouho. To vše změnil příchod hry League of Legends. Ta se brzy posadila na pomyslný trůn MOBA žánru. A dnes můžeme spatřit diskuzní souboje mezi fanoušky těchto dvou titulů a tichý konkurenční boj herních studií.
Tento pomyslný boj mezi dvěma vývojářskými studii se ještě víc rozšířil, když Riot Games vydali hru Valorant, která se stala přímým konkurentem Counter Strikeu. Žánr taktických FPS her se díky Valorantu rozrostl o vhodnou alternativu k CSku.
Narozdíl od CSka však nesází na přehnanou realičnost, ale naopak se nebojí experimentovat s trochou magie. Ta se odráží na schopnostech, které mají jednotliví agenti, jejichž kontrolu přebírají hráči.
Osvědčený recept hry, kdy jeden tým musí položit bombu a druhý mu v tom musí zabránit, zůstal stejný. Opět se zde setkáváme s dvěma týmy (5vs5). Zápasy jsou nabity rychlou akcí a kolo může rozhodnout jeden dobře mířený výstřel. Je tedy jasné, proč se z Valorantu stal oblíbený titul sázkových kanceláří i diváků po celém světě.
U taktických stříleček z pohledu první osoby (FPS) ještě chvíli zůstaneme. Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege (známé také jako Rainbow Six: Siege, zkráceně R6) od videoherního studia Ubisoft má stejný herní princip jako Valorant nebo Counter Strike, ale jde na to jinak.
Samozřejmě je zde kladen velký důraz na spolupráci týmu (5vs5) a schopnosti jednotlivých hráčů. K tomu však přibyl jeden důležitý faktor: možnost ničení prostředí. Při vývoji si Ubisoft nechal radit od skutečných protiteroristických jednotek a díky tomu jsme se dočkali reálného obléhání budov.
R6 se rychle stal oblíbený u hráčů, ale společnost Ubisoft měla od počátku v plánu vytvořit silný esportový titul – což se jí také povedlo. Dnes se kromě velkých turnajů lze setkat i s regionálními ligami a pokrytí sázkových příležitostí českými sázkovkami je poměrně široké.
Sci-fi pecka StarCraft II od herního studia Blizzard Entertainment (známé i pro své další velké hry jako Warcraft, World of Warcraft nebo Diablo) dlouhodobě dominuje esportové scéně v real-time strategických hrách (RTS). Dnes nemá žádnou reálnou konkurenci a zůstává tak jedinou kompetitivní strategií na vrcholové progamingové scéně.
Zápasy bývají o něco pomalejší než je tomu u výše zmíněných stříleček. To však nijak neškodí atraktivitě soubojů (nejběžněji 1vs1, ale tu a tam lze vidět i týmové hry). Hráči se zde neovládají jen jednu postavu, ale celou armádu – o to více je zde důležitý strategický aspekt.
Tuzemské sázkové kanceláře se věnují zejména největším turnajům a to ne vždy. Stojí za tím dva důvody: hra není v České republice příliš populární a zároveň upadá i její fanouškovská základna.
Dalším populárním žánrem videoher jsou sportovní simulátory. V podstatě jediná společnost, která je vytváří, je Electronic Arts. Právě z její dílny jsme se dostali nejúspěšnější fotbalový simulátor: sérii FIFA. Zhostit se role trenéra týmu fotbalistů a dovést je k vítězství je snem mnoha mladých kluků. Díky této hře je to možné. Za svůj esportový úspěch tato hra vděčí rychlým zápasům, které jsou nabity akcí a odpadá nudné oťukávání známé ze skutečného fotbalu.
Podobně je na tom i série NHL a NBA, které se věnují hokeji a basketu. Sázkové příležitosti zde ve většině případů kopírují základní sázky známé z klasických sportů: vítěz, počet gólů, handicap…
Pro fanoušky elektronického závodění je bychom doporučili sérii F1, kde se jednotliví hráči zhostí role pilota formule. Ačkoliv pokrytí sázkovými kancelářemi zde není tak velké, jako esport je F1 na vzestupu.
Spojení fotbalu a závodních autíček přináší oblíbený Rocket League od vývojářského studia Psyonix. Svižné zápasy se odehrávají v uzavřené aréně, kde hráči ovládají jedno z autíček na dálkové ovládání a cílem je nastřílet víc branek než soupeř. Zajímavý koncept hry a celková hravost designu udělaly z Rocket League velmi populární esportový titul.
Her, které nabízejí kompetitivní zážitek, dnes existuje spousta, ale jen málo jich to zvládlo dotáhnout až na pódia ve vyprodaných arénách. Ještě o něco míň se jich dostalo do nabídek sázkových kanceláří a proto je zmíníme jen okrajově.
Populární série stříleček Call of Duty se profesionálně hraje převážně v Severní Americe, proto lze občas u zahraničních sázkovek spatřit nabídky na tuto FPS pecku. U nás hra v progamingu tolik populární není.
Fortnite od společnosti Epic Games je dnes už fenoménem. Tato hravá a akční battle royal hra si získala srdce především mladších generací, ale to nijak nezabránilo vzniku několika velkých turnajů. Vzhledem k povaze hry není však množství typů sázek velké a české sázkové kanceláře nevypisují příliš moc nabídek (pokud vůbec nějaké).
Karetní hra Hearthstone, střílečka Apex Legends, survival battle royal PUBG, strategický fantasy titul Warcraft, arénové zápasy ve hře World of Warcraft… Ve všech případech jde o kvalitní esportové hry, které ale už nemají buďto příliš širokou hráčskou základnu nebo jsou zastaralé svým herním designem. Se sázkovými příležitostmi na ně se můžeme tu a tam setkat převážně v zahraničních sázkových kancelářích, u nás jde spíše o výjimky.
Esport je dnes už dál, než byl na svém počátku a to se také odráží na možnosti sázení na něj i u velkých klasičtějších sázkových kanceláří (např. Tipsport nebo Fortuna). Dříve existovaly podružné esportové projekty, které se zaměřovaly právě na sázkovou stránku věci a sázet na nich šlo například skiny (kosmetické doplňky, které mají reálnou hodnotu) z Counter Strikeu. Ty samozřejmě vydržely dodnes, ale progamingová scéna se už dostala blíže široké veřejnosti sázkařů.
Vznikla také spousta různých zahraničních platforem, které se svými sázkovými příležitostmi zaměřují primárně na esportovou scénu, kterou pokrývají opravdu široce. Kromě toho se také věnují pořádání vlastních turnajů a sponzoringu týmů (např. Thunderpick nebo GGBET).
Úskalím pro běžného sázejícího však v tomto případě může být, že se jedná o zahraniční sázkovky, které přijímají většinou platbu pouze v kryptoměnách nebo herních skinech. Registrace na nich probíhá anonymně, občas si ale můžou chtít ověřit vaši totožnost.
Doba informační má svou výhodu především v dostupnosti informací a vysílání, ke kterým byste se bez internetu nedostali. To také zapříčinilo obrovský boom esportu v posledních letech. Bezplatné portály, kde je možné živě vysílat, jsou pro mladé lidi často alternativou k televizi.
A právě na nich (YouTube, Twitch.tv) lze sledovat zdarma i progamingové zápasy. Velké i malé ligy a turnaje mají své účty, profesionální produkci a přidanou hodnotu a dnes už se vyrovnají i televizním přenosům klasických sportů.
Mluvě o televizních přenosech – i do těch se zvládnul esport dostat. Populární je to zejména v Asii, ale v ostatních částech světa se s tím začíná experimentovat. Jako český příklad by bylo vhodné uvést kanál Prima Cool, který vysílal několik zápasů v CS:GO. Sledovanost české progamingové scény však nebyla natolik vysoká, aby se to udrželo. Místo toho přišla Prima s prvním tuzemským pořadem o videohrách: COOL Esport. Díky němu se může divák dozvědět spoustu přínosných informací o esportové scéně.
Jako poslední uvedeme vysílání zkušených hráčů a znalců esportu na platformě Twitch.tv nebo YouTube, díky kterým můžete získat zajímavý vhled do jednotlivých her a dozvědět se i různé inside informace. Dnes se také můžeme setkat s tím, že jsou zápasy a turnaje re-streamované a komentování se ujímá nezávislý streamer, který vám dokáže zápas přiblížit o něco víc než běžní komentátoři a zároveň je celý divácký zážitek osobnější.
Výsledky esportových zápasů dnes už naleznete i na známých výsledkových webech jako je český Livesport nebo zahraniční Sofascore. Pokud se však věnujete i jiným sázkám než těm na vítěze (počet killů, počet gólů, doba trvání mapy, počet odehraných kol…) potřebujete znát podrobnější informace o zápase.
Právě sofascore dobře pokrývá detailně většinu velkých esportových titulů, ale téměř ke každé hře existuje specializovaný web, který vám přinese mimo podrobných výsledků i cenné obecné informace o dané kompetitivní scéně. Tohle téma rozebíráme rozsáhleji v článcích na konkrétní hry, kde naleznete i odkazy na tyto weby.
Sazka pořádala jednu z největších českých esportových lig: Sazka eLEAGUE (zkráceně SEL). Ta se zaměřovala na hry Counter Strike 2 a DOTA 2. K této lize vznikla i přidružená platforma Sazka Esport, na které lze najít aktuální informace, ale také esportovou akademii, kde naleznete spoustu zajímavých rad a novinek ohledem esportu.
Sázení na esport je stejné jako každé jiné sázení: je potřeba si stanovit taktiku a té se držet. Pomůže také hluboká znalost hry, na kterou sázíte a týmů, které ji hrají. Pamatujte: sázení není v žádném případě jednoduchým způsobem, jak přijít k penězům.
Esport Liga Středních Škol (ELSŠ) byla progamingovou akcí pod oficiální záštitou ministerstva školství a snažila se o umožnění rozvíjení talentu mladých nadaných hráčů videoher. Původní hra, která se v ní hrála, byl karetní titul Hearthstone. Od roku 2022 se však liga SŠ již nepořádá.