Sázkové kanceláře už dlouho nenabízí jen tradiční sporty. Mezi novější přírůstky do nabídky patří právě Dota 2. V sázkařském portfoliu si drží speciální místo. Její pravidla se mění s každou novou verzí a kurzový algoritmus tak nemůže stará data efektivně používat k výpočtu kurzu. V dnešním článku se podíváme na průběh zápasů v Dotě 2 a důvody, proč se hodnotné kurzy objevují skoro pravidelně.
Dota 2 začíná výběrem hrdinů. Ve hře je přibližně 120 postav, které může kapitán svému týmu zvolit. Každý z hrdinů disponuje specifickými schopnostmi a mixem atributů.
Správná kombinace hrdinů bude silnější, než kdyby si každý zahrál něco svého oblíbeného, či došlo k náhodnému výběru. Hráči nejsou stroje a nedokážou zahrát všechny hrdiny na stejně vysoké úrovni. Tady vzniká první sázková příležitost. Dokáže hráč zahrát hrdinu dobře? Hodí se ten hrdina proti těm, které si zvolil protivník?
Velké množství lidí vsadí už po “draftu”, v (před)fázi hry, kdy se hrdinové vybírají. Počet různých kombinací, které se dají ze 120 hrdinů poskládat, se pohybuje ve stamilionech. V Dotě 2 se proti sobě utkávají vždy dva týmy, čímž se počet teoretických kombinací posune ještě o několik cifer výše. Reálně se pak vybírá z hrdinů, kteří patří v nejnovější verzi hry k těm lepším;
Vývojáři usilují o rovnováhu, ale také se snaží hru neustále obměňovat, aby byla stále zábavná. Tím však rovnováhu zase rozbíjí.
Po dokončení výběru hrdinů by si měl zkušený hráč/sázkař dokázat udělat obrázek o tom, jak se bude hra vyvíjet. Někdy si jeden tým vybere pětici hrdinů, která dokáže efektivně bojovat v raných fázích hry. V rámci rovnováhy pak její síla bude s časem klesat ve prospěch týmu druhého. Očekává se, že tým s výhodou na začátku zápasu bude usilovat o získání náskoku ve zlatě, zkušenostech a kontroly nad mapou, aby tím kompenzoval klesající efektivitu jeho hrdinů.
Tu vzniká další sázková příležitost. Pokud tým A potřebuje získat náskok v rané fázi hry a nedaří se mu to, šance na vítězství týmu B rostou. Bookmaker dokáže kurz na tým A přestřelit ještě když má šanci a drží kontrolu nad mapou. Na druhou stranu, tým A může mít podstatný náskok, který v dalších minutách stejně nemusí stačit. Jedna nešťastná šarvátka může rozpoložení hry změnit v několika sekundách. Existují hrdinové, kteří přesně takové herní okamžiky vytváří a dá se to od nich očekávat.
V jiném zápase si tým A a tým B zvolí sestavy s podobnou křivkou efektivity napříč fázemi hry. Sázení je pak těžší, každý může posoudit kvality obou pětic hrdinů proti sobě jinak. Názory v chatu se různí.
Kurzy v dnešní době nastavují počítačové algoritmy. V běžných sportech mohou využívat všechna historická data, v esportech se ale vlastnosti hrdinů pravidelně obměňují, aby hra zůstala zajímavá i pro stálé hráče. Starší data se stávají nepoužitelnými a nový vzorek dat neumožňuje maximální přesnost.
Každý hráč svému hrdinovi navíc předá kousek svého já. Vybere si jiné předměty, začne s jinými schopnostmi, bude se jinak pohybovat po mapě. Faktem je, že i kdyby algoritmy dokázaly spočítat průměrné šance na vítězství dané sestavy, nedokážou zohlednit herní styl vybraných hráčů. Například “Chessie” hraje hrdinu “Broodmother” spíše obranným způsobem, ačkoliv většina profesionálů upřednostňuje pohyb po nepřátelské části mapy a maximální agresi.
Rozpoložení ovlivňují nejen samotní hrdinové, ale hlavně kombinace dvou a více hrdinů. Mezi různými verzemi hry se odehrají stovky zápasů. Známá kombinace dvou hrdinů nějaké statistiky mít bude, ale 40 společně odehraných her je stále malý vzorek, který nebude statisticky vypovídající. Pokud je kombinace tak silná, že by byli hráči motivováni ji vybírat pořád, brzy se objeví rychlý patch, který rovnováhu ve hře ošetří. Navíc ji týmy začnou zakazovat ve fázi “draftu”, čímž její výběr znemožní.
V Dotě 2 je cílem zničit nepřátelskou základnu. Tu chrání série tří věží na každé lajně. Čím blíže k základně, tím silnější věže jsou. Po zničení celé trojice je možné útočit na kasárny. Dobytí kasáren vede k posílení spojeneckých “creepů” na lajně, ke které kasárny patří. Alternativou je zaútočit přímo na srdce základny, u kterého stojí ještě dvě poslední věže.
Alternativou k útoku na základnu je Roshan, medvěd, který se dostal do křížku s bohy a byl potrestán nesmrtelností. Hrdinové ho mohou zabít každých 7 – 11 minut. Se smrtí z Roshana vypadává Aegis, předmět, který dává hrdinům druhý život v týmových soubojích. Při dalších zabití Roshana z něj padají i jiné předměty.
Roshan najdeme uprostřed mapy a týmový souboj o Roshana je strategicky snadnější, než napadnout nepřátelskou základnu. Tým, který je v nevýhodě a brání se, často opustí základnu a pokusí se získání Aegisu protivníkovi zkazit, nebo dokonce získat Aegis pro sebe a potencionálně obrátit tím hru. Často se stává, že zrovna u Roshana dojde k rozhodnému souboji.
Podle zničených věží a državy Aegisu se posuzuje, který tým má výhodu a jak velkou. Každá zbořená věž otevírá prostor a usnadňuje invazi do protivníkovi džungle. Tým s výhodou si v nepřátelské džungli rozmístí “wardy”, jež budou monitorovat pohyb nepřítele. Dokáže-li je ochránit, oblast zůstane pod jeho kontrolou. Po ztrátě několika hrdinů protivníkovi supporti půjdou do džungle a budou wardy hledat, aby tak snížilo množství informací, které protivník na mapě vidí.
Dota 2 se liší od tradičních sportů častou obměnou pravidel. Někteří hrdinové fungují v nové verzi lépe, jiní se začnou vybírat, protože jejich schopnosti fungují efektivně s/proti “buffnutým” hrdinům. Tato nová “meta” se může postupně rozvíjet a objevovat i několik měsíců, datový vzorek používaný sázkovými algoritmy se tak stane méně účinným, nebo dokonce nepoužitelným.
Mezi nejlepší zápasy na sázení patří hlavně unikátní hry, jako je ta na obrázku. Tým Liquid nastoupil do zápasu se svými nejlepšími hrdiny, kteří tvoří navzájem se doplňující pětici. Reakce kapitána Mudgolems ve fázi výběru hrdinů byla velmi originální. Na pozici support hraje Bristleback, což jsem za celou sezónu neviděl. Zajímavá je itemizace některých hrdinů, na obrázku má Tidehunter “Meteor Hammer”, které není na tomto hrdinovi příliš běžné.
Komentátoři na začátku uváděli, že rozhodnutí umístit Bristlebacka na pozici support padlo v reakci na protivníkův výběr hrdinů Death Prophet a Invoker. Svoji roli plnil navzdory očekáváním znamenitě ve všech fázích hry. Sázku jsem umístil na Liquid, protože jsem o účinnosti support Bristlebacka v pozdějších fázích hry pochyboval, ale mýlil jsem se. Sázka sice skončila úspěšně, když po více než 40 minutách relativně vyrovnaných výměn Phantom Assassin koupila Divine Rapier a hru rozhodla, ale průběh hry mému odhadu neodpovídal.
Podobné zvláštní drafty vedou k nejlepším sázkovým příležitostem, protože data z předchozích her nejsou pro takový zápas dostatečně prediktivní. Ačkoliv není vůbec jednoduché takové hry odhadnout, viz moje sázka výše, hodnotný kurz se dříve nebo později objeví, neboť ani bookmaker neví, jak na netradiční “draft” reagovat.