Sezóna 2024 ve Formuli 1 je za námi a v roce 2025 nám už odstartovala sezóna nová. V tomto článku najdete shrnutí všech informací o sezóně F1 2025.
V roce 2025 sezóna Formule 1 odstartovala Velkou cenou Austrálie, která se jela 16. března. Předsezónní testy probíhaly v Bahrajnu a to od 26. do 28. února.
V následující tabulce najdete přehled týmů, výrobců pohonných jednotek, jezdců, jejich závodních čísel a délky kontraktů jednotlivých pilotů.
Název týmu | Motor | Jezdci | Čísla jezdců | Délka smlouvy |
McLaren Formula 1 Team | Mercedes | Lando Norris | 4 | 2027 |
Oscar Piastri | 81 | Údajně 2028 | ||
Scuderia Ferrari HP | Ferrari | Charles Leclerc | 16 | Údajně 2029 |
Lewis Hamilton | 44 | 2026 | ||
Oracle Red Bull Racing | Honda RBPT | Max Verstappen | 1 | 2028 |
Júki Cunoda | 22 | 2025 | ||
Mercedes-AMG Petronas Formula One Team | Mercedes | George Russell | 63 | 2025 |
Andrea Kimi Antonelli | 12 | 2025 | ||
Aston Martin Aramco Formula One Team | Mercedes | Fernando Alonso | 14 | 2026 |
Lance Stroll | 18 | 2026 | ||
BWT Alpine Formula 1 Team | Renault | Pierre Gasly | 10 | 2026 |
Franco Colapinto | 43 | 2025 | ||
MoneyGram Haas F1 Team | Ferrari | Esteban Ocon | 31 | Víceletá smlouva |
Oliver Bearman | 87 | Víceletá smlouva | ||
Visa Cash App Racing Bulls Formula One Team | Honda RBPT | Liam Lawson | 30 | 2025 |
Isack Hadjar | 6 | 2025 | ||
Williams Racing | Mercedes | Alexander Albon | 23 | 2026 |
Carlos Sainz | 55 | 2026 s opcí i na sezónu 2027 | ||
Stake F1 Team Kick Sauber | Ferrari | Nico Hülkenberg | 27 | Údajně 2027 |
Gabriel Bortoleto | 5 | Víceletá smlouva |
Sezóna 2025 opět nabídne celkem 24 závodů. Došlo však k několika změnám. Velká cena Austrálie bude poprvé od roku 2019 opět úvodním závodem sezóny. V roce 2025 začne sezóna o dva týdny později než letos. V Melbourne se pojede závod 16. března. Následně se Formule 1 přesune do Číny. Velká cena Japonska bude příští rok třetím závodem v kalendáři.
V Bahrajnu a Saúdské Arábii se pojede v dubnu, jelikož muslimský svátek Ramadán bude probíhat v březnu. Z Monaka zamíří královna motorsportu do Španělska a následně do Kanady. To je změna oproti letošní sezóně, kdy trochu nesmyslně následuje po Monaku Velká cena Kanady a až poté se bude závodit v Barceloně. Z hlediska logistiky se tak jedná o správný krok.
Trochu volnější budou červenec a srpen. Na začátku července se bude závodit na britském Silverstonu, a pak bude následovat třítýdenní pauza. Na konci července se pojede Velká cena Belgie a o týden později se Formule 1 přesune do Budapešti. Po Velké ceně Maďarska následuje tradiční srpnová letní přestávka.
Jediným sobotním závodem bude Velká cena Las Vegas. Není to překvapením, jelikož v sobotu se v Las Vegas závodí už od první velké ceny v roce 2023.
Opět se dočkáme celkem šesti sprintových víkendů. Odlišný formát uvidíme konkrétně v těchto destinacích: Čína, Miami, Belgie, Austin (USA), Brazílie a Katar.
Pořadí | Velká cena | Okruh | Datum závodu |
1. | Velká cena Austrálie | Albert Park, Melbourne | 16. března |
2. | Velká cena Číny | Shanghai International Circuit, Šanghaj | 23. března |
3. | Velká cena Japonska | Suzuka Circuit, Suzuka | 6. dubna |
4. | Velká cena Bahrajnu | Bahrain International Circuit, Sakhir | 13. dubna |
5. | Velká cena Saúdské Arábie | Jeddah Corniche Circuit, Džidda | 20. dubna |
6. | Velká cena Miami | Miami International Autodrome, Miami Gardens, Florida | 4. května |
7. | Velká cena Emilia Romagna | Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola | 18. května |
8. | Velká cena Monaka | Circuit de Monaco, Monte Carlo | 25. května |
9. | Velká cena Španělska | Circuit de Catalunya, Barcelona | 1. června |
10. | Velká cena Kanady | Circuit Gilles Villeneuve, Montréal | 15. června |
11. | Velká cena Rakouska | Red Bull Ring, Spielberg | 29. června |
12. | Velká cena Velké Británie | Silverstone, Silverstone | 6. července |
13. | Velká cena Belgie | Circuit de Spa-Francorchamps, Spa | 27. července |
14. | Velká cena Maďarska | Hungaroring, Mogyoród | 3. srpna |
15. | Velká cena Nizozemska | Circuit Park Zandvoort, Zandvoort | 31. srpna |
16. | Velká cena Itálie | Autodromo Nazionale Monza, Monza | 7. září |
17. | Velká cena Ázerbájdžánu | Baku City Circuit, Baku | 21. září |
18. | Velká cena Singapuru | Marina Bay, Singapur | 5. října |
19. | Velká cena USA | Circuit of the Americas, Austin, Texas | 19. října |
20. | Velká cena Mexika | Autódromo Hermanos Rodríguez, Ciudad de México | 26. října |
21. | Velká cena Brazílie | Autódromo José Carlos Pace, São Paulo | 9. listopadu |
22. | Velká cena Las Vegas | Las Vegas Street Circuit, Las Vegas, Nevada | 22. listopadu |
23. | Velká cena Kataru | Losail International Circuit, Lusail | 30. listopadu |
24. | Velká cena Abú Dhabí | Yas Marina Circuit, Abú Dhabí | 7. prosince |
Poznámka – tučně jsou zvýrazněny závodní víkendy se sprintem
Tabulka níže znázorňuje přehled okruhů v aktuálním kalendáři a do kterého roku mají tratě podepsané smlouvy.
Okruh | Délka smlouvy |
Albert Park, Melbourne | 2037 |
Shanghai International Circuit, Šanghaj | 2030 |
Suzuka Circuit, Suzuka | 2029 |
Bahrain International Circuit, Sakhir | 2036 |
Jeddah Corniche Circuit, Džidda | 2030 |
Miami International Autodrome, Miami Gardens, Florida | 2041 |
Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola | 2025 |
Circuit de Monaco, Monte Carlo | 2031 |
Circuit de Catalunya, Barcelona | 2026 |
Circuit Gilles Villeneuve, Montréal | 2031 |
Red Bull Ring, Spielberg | 2030 |
Silverstone, Silverstone | 2034 |
Circuit de Spa-Francorchamps, Spa | 2027 + 2029 a 2031 |
Hungaroring, Mogyoród | 2032 |
Circuit Park Zandvoort, Zandvoort | 2026 |
Autodromo Nazionale Monza, Monza | 2031 |
Baku City Circuit, Baku | 2026 |
Marina Bay, Singapur | 2028 |
Circuit of the Americas, Austin, Texas | 2026 |
Autódromo Hermanos Rodríguez, Ciudad de México | 2028 |
Autódromo José Carlos Pace, São Paulo | 2030 |
Las Vegas Street Circuit, Las Vegas, Nevada | 2032 |
Losail International Circuit, Lusail | 2032 |
Yas Marina Circuit, Abú Dhabí | 2030 |
Jak bude vypadat tradiční závodní víkend F1 2025? V pátek jsou na programu dva volné tréninky. Týmy využívají tréninky k testování novinek, nastavování auta pro kvalifikaci a závod a také k vyzkoušení samotné tratě a pneumatik.
V sobotu se jede poslední volný trénink. Všechny tréninky trvají 60 minut. Třetí trénink je důležitý pro přípravu na pozdější kvalifikaci.
Sobotní kvalifikace se skládá ze tří částí. V první části (Q1) se všech dvacet pilotů pokouší zajet co nejrychlejší kolo. Pět pilotů, kteří zajedou nejpomalejší čas, nepostupuje do druhé části a na startovní rošt se seřadí podle svých nejrychlejších kol z první části. Q1 trvá 18 minut.
Ve druhé části kvalifikace (Q2) už proti sobě soupeří pouze 15 pilotů, kteří se opět snaží zajet co nejrychlejší čas. Pět nejpomalejších nepostupuje do třetí části a jejich pořadí na startu určí jejich nejlepší kvalifikační pokusy z druhé části. Q2 trvá 15 minut.
Třetí část kvalifikace (Q3) je tou nejdůležitější. Pilot s nejrychlejším časem v této části získá pole posititon a do závodu odstartuje z prvního místa. Deset pilotů má možnost bojovat o pole position. Na startu závodu se těchto deset závodníků seřadí podle svých nejrychlejších kol ve třetí části. Q3 trvá 12 minut.
V neděli je na programu samotný závod. Jezdci se na startovním roštu seřadí podle výsledků sobotní kvalifikace a soupeří spolu na trati po stanovený počet kol. Důležitými aspekty závodění jsou předjíždění, zastávky v boxech, strategie a práce s pneumatikami.
Každý pilot musí absolvovat alespoň jednu zastávku v boxech, aby v průběhu závodu nasadil minimálně dvě různé směsi pneumatik. Ve Formuli 1 existuje pět různých typů pneumatik. Měkké pneumatiky (soft) jsou označeny červenou barvou, střední pneumatiky (medium) jsou označeny žlutou barvou a tvrdé pneumatiky (hard) jsou označeny bílou barvou.
Měkké pneumatiky poskytují jezdci nejlepší přilnavost, ale mají nejmenší životnost. Tvrdé pneumatiky poskytují menší přilnavost, ale vydrží nejdéle. Střední pneumatiky jsou takovým zlatým středem. Tyto typy pneumatik jsou určeny pro suchou trať. Jezdec musí nasadit minimálně dva různé typy pneumatik v průběhu závodu.
Poslední dva typy pneumatik jsou určeny do deštivých podmínek. Pneumatiky do přechodných podmínek (intermediate) jsou označeny zelenou barvu a na rozdíl od výše zmíněných typů jsou vybaveny drážkami kvůli odvádění vody. Pneumatiky do suchých podmínek mají povrch hladký. Posledním typem jsou pneumatiky do těžkého deště (full wet), které mají ještě hlubší drážky a nejvíce se podobají pneumatikám pro běžná auta. V deštivých podmínkách nemusí piloti absolvovat zastávku v boxech.
První tři jezdci se po dokončení závodu účastní pódiového ceremoniálu a obdrží trofeje. Největší trofej dostává vítězný jezdec a také zástupce vítězného týmu.
Vítěz – 25 bodů
2. místo – 18 bodů
3. místo – 15 bodů
4. místo – 12 bodů
5. místo – 10 bodů
6. místo – 8 bodů
7. místo – 6 bodů
8. místo – 4 body
9. místo – 2 body
10. místo – 1 bod
Takto vypadá většina závodních víkendů v rámci závodů F1 2025. V některých případech má však víkend odlišný formát. Na ten se podíváme níže.
Druhým formátem je sprintový víkend. V pátek se jede jeden volný trénink a následně tzv. sprintový rozstřel.
Rozstřel je upravený formát tradiční kvalifikace. Skládá ze tří částí, přičemž první a druhou musí jezdec odjet na nové směsi středních pneumatik (jedna sada na každou část), ve třetí části musí nasadit jednu sadu měkkých pneumatik. Tato sada může být jak nová, tak již použitá. Je tomu tak z toho důvodu, aby nenastala situace, kdy se jezdec nemůže zúčastnit třetí části rozstřelu, jelikož nemá k dispozici žádnou novou sadu měkkých pneumatik. Rozstřel je kratší než běžná kvalifikace. Jednotlivé části mají 12, 10 a 8 minut. Rozstřel určuje pořadí pro sprint.
Sobota tak nabízí sprint a následně kvalifikaci na nedělní závod. Sprint se již tradičně jede na 100 km a body získá prvních osm pilotů. Vítěz si připíše osm bodů, druhý jezdec sedm atd.
V neděli se jede samotná velká cena, do které budou piloti startovat podle pořadí ze sobotní kvalifikace.
Christian Horner (Red Bull) – od roku 2005
Toto Wolff (Mercedes) – od roku 2013
Andy Cowell (Aston Martin) – od roku 2025
Andrea Stella (McLaren) – od roku 2023
Jonathan Wheatley (Stake F1 Team – Sauber) – od 1. dubna 2025
Frédéric Vasseur (Ferrari) – od roku 2023
James Vowles (Williams) – od roku 2023
Flavio Briatore (Alpine) – od 6. května 2025, Briatore bude kromě funkce výkonného poradce zastávat i povinnosti šéfa týmu, předchozí šéf stáje Oliver Oakes ze své funkce odstoupil po méně než roce
Laurent Mekies (Visa Cash App RB) – od roku 2024
Ajao Komacu (Haas) – od roku 2024
Zde najdete přehled o důležitých personálních změnách v jednotlivých týmech.
Sportovní poradce Red Bullu Helmut Marko má s týmem podepsanou smlouvu až do konce sezóny 2026.
Technický ředitel Red Bullu Adrian Newey opustí tým v prvním čtvrtletí roku 2025. Nyní se stáhne z Formule 1 a bude pracovat na projektu hypercaru RB17. Adrian Newey je pravděpodobně nejlepším konstruktérem v historii Formule 1. Pouze s Red Bullem získal osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů. V roce 2025 se Newey přesune do stáje Aston Martin.
Sportovní ředitel Red Bullu Jonathan Wheatley skončil v týmu na konci roku 2024. V Red Bullu pracoval osmnáct let. V červenci 2025 se připojí k Audi, které se do Formule 1 vrátí v roce 2026 po převzetí stáje Kick Sauber. Wheatley se stane šéfem týmu Audi.
V reakci na odchod Jonathana Wheatleyho do Audi dojde před sezónou 2025 v Red Bullu k restrukturalizaci části týmu, která se stará o fungování stáje během závodních víkendů. Závodní inženýr Maxe Verstappena Gianpiero Lambiase bude zastávat funkci šéfa pro závodění, zároveň však zůstane inženýrem nizozemského závodníka. Bude tak dohlížet na všechny traťové aktivity. Steve Knowles bude povýšen do funkce vedoucího pro sportovní regulace, Richard Wolverson se stane šéfem operací závodního týmu, Gerrard O’Reilly bude zastávat funkci vedoucího pro logistiku a Phil Turner bude povýšen na manažera operací továrny závodního týmu.
Šéf závodní strategie Will Courtenay opustí Red Bull po vypršení smlouvy v polovině roku 2026. Následně se připojí k McLarenu, kde bude vykonávat funkci sportovního ředitele. Novou šéfkou závodní strategie v Red Bullu se stane Hannah Schmitz.
Šéf Mercedesu Toto Wolff prodloužil se stájí smlouvu až do konce sezóny 2026.
Technický šéf Mercedesu James Allison podepsal s týmem nový dlouhodobý kontrakt.
Simone Resta letos zamíří do Mercedesu. Resta byl v letech 2014 až 2018 hlavním konstruktérem ve Ferrari, pak krátce působil u stáje Alfa Romeo a od roku 2021 byl technickým ředitelem v týmu Haas. Ve funkci skončil na začátku roku 2024. V Mercedesu by měl Simone Resta působit jako ředitel strategického rozvoje a spolupracovat s Jamesem Allisonem na projektech souvisejících s automobily.
K Mercedesu se v roce 2025 přípojí i Enrico Sampo, který byl v posledních letech vedoucím týmu simulátorových jezdců ve Ferrari. V Mercedesu by se měl stát vedoucím oddělení výkonných softwarových operací.
CEO McLarenu Zak Brown podepsal s týmem nový dlouhodobý kontrakt. V čele britské stáje by tak měl působit až do roku 2030.
Šéf týmu McLaren Andrea Stella prodloužil s britskou stájí smlouvu o dalších několik let.
K McLarenu se po vypršení smlouvy v Red Bullu připojí aktuální šéf závodní strategie rudých býků Will Courtenay. S rakouskou stájí má uzavřený kontrakt do poloviny roku 2026. Není zatím jasné, kdy přesně Courtenay začne pro McLaren pracovat, je však už oficiálně potvrzeno, že bude vykonávat funkci sportovního ředitele.
V roce 2025 se šéfem technického oddělení v týmu Aston Martin stane Enrico Cardile, který dosud působil ve Ferrari jako technický šéf pro šasi.
Novým CEO stáje Aston Martin se 1. října roku 2024 stal Andy Cowell. Ve funkci výkonného ředitele nahradil Martina Whitmarshe. Andy Cowell patří mezi nejlepší inženýry současnosti a pod jeho vedením vznikla pohonná jednotka Mercedesu na začátku hybridní éry. V Mercedesu skončil v roce 2020. Andy Cowell bude od sezóny 2025 působit také jako šéf týmu Aston Martin.
K týmu Aston Martin se 1. března 2025 připojí Adrian Newey, který je nejúspěšnějším konstruktérem v historii Formule 1. Během své kariéry se zatím podílel na zisku 12 titulů v Poháru konstruktérů a 14 triumfů v šampionátu jezdců. Newey s britskou stájí podepsal dlouhodobou smlouvu a bude dohlížet především na vývoj monopostu pro sezónu 2026, kdy vstoupí v platnost nová technická pravidla. Britský designér se zároveň stane spolumajitelem týmu.
K Williamsu se v roce 2025 připojí Steve Winstanley a Richard Frith. Winstanley se stane hlavním inženýrem pro kompozity a konstrukce. Ve Formuli 1 pracuje už 22 let, aktuálně je již 14 let u Red Bullu. Frith bude působit jako vedoucí oddělení pro výkonnost. Má pětadvacetileté zkušenosti z Formule 1 a dříve pracoval pro týmy Alpine, Jordan, Force India, Sauber, Marussia a McLaren.
Od 1. dubna 2025 je šéfem týmu Kick Sauber Jonathan Wheatley, jenž dříve působil v Red Bullu jako sportovní ředitel. V roce 2026 vstoupí do Formule 1 automobilka Audi, která převezme stáj Kick Sauber. Wheatley se tak příští rok stane šéfem týmu Audi.
Mattia Binotto, dosavadní provozní a technický ředitel v rámci projektu vstupu Audi do Formule 1 v roce 2026, se nově stal šéfem projektu Audi F1. Od projektu odstoupil dosavadní výkonný ředitel Adam Baker. Novým provozním ředitelem se stal Christian Foyer, který bude mít na starosti provozní procesy v rámci projektu pohonné jednotky. Převezme tak pracovní povinnosti právě od Adama Bakera.
Lando Norris překonal v kvalifikaci na ikonickou Velkou cenu Monaka rekord v rámci času na kolo na místní legendární trati. Ve svém posledním kvalifikačním kole zajel čas 1:09.954.
Druhá jezdecká změna v sezóně se udála v rámci stáje Alpine. Po šesti velkých cenách nahradil Jacka Doohana argentinský závodník Franco Colapinto, jenž si v loňském roce připsal 9 startů ve Formuli 1 za tým Williams.
V rámci snahy o zlepšení závodění v Monaku budou v této sezóně během tamní velké ceny povinné dvě zastávky v boxech.
Po odjetí čtyř velkých cen už dokázalo bodovat všech deset týmů.
Už po dvou úvodních závodech sezóny došlo ke změně jezdeckého složení. Po nepřesvědčivých výkonech Liama Lawsona v Red Bullu se rakouská stáj rozhodla, že na jeho místo do konce roku obsadí Júkiho Cunodu z týmu Racing Bulls. Lawson bude do konce sezóny 2025 závodit právě za stáj Racing Bulls, odkud původně do Red Bullu zamířil.
Mezinárodní automobilová federace (FIA) od Velké ceny Číny zavedla přísnější testy ohebnosti zadních křídel. Od Velké ceny Španělska byly zavedeny přísnější testy ohebnosti předních křídel.
Vzhledem k tomu, že sezóna 2025 bude poslední v rámci současných pravidel, tak nemůžeme očekávat například změny v rámci dodavatelů pohonných jednotek. V této oblasti se dočkáme změn v roce 2026. Už nyní víme, že s příchodem nových pravidel přejde stáj Alpine na pohonné jednotky Mercedes.
Pirelli pro sezónu 2025 představí pneumatiky s novou a odolnější konstrukcí. Pneumatiky budou robustnější, a navíc budou obsahovat nové materiály. Těmito kroky chce Pirelli vyřešit problém s přehříváním pneumatik.
Pro rok 2025 se zvýší minimální hmotnost monopostu ze 798 kg na 800 kg. Důvodem je minimální hmotnost jezdce, která se zvýší z 80 kg na 82 kg. Do celkové hmotnosti vozu se počítá auto s prázdnou nádrží, pneumatiky a jezdec. Pokud bude pilot vážit méně než 82 kg, musí tým do jeho monopostu umístit závaží pro slnění limitu. Pravidlo o hmotnosti jezdců napomáhá tomu, aby nemuseli vyšší a těžší piloti držet drastické diety.
V roce 2025 budou mít týmy možnost testovat s tzv. mule cars. To jsou starší upravené monoposty, na které budou nasazovány prvky, jež se využijí v budoucnosti. Stáje budou moct použít auta stará minimálně čtyři roky. Změna má pomoci týmům připravit se na nová pravidla v roce 2026. K dispozici bude celkem 10 testovacích dní.
Komise F1 zvažuje, že by v roce 2025 kromě tradičních testů mladých jezdců, které se konají po skončení sezóny, proběhl také sprint mladých jezdců. Každý tým by nasadil jeden monopost a byla by to tak další příležitost pro mladé závodníky získat cenné zkušenosti s vozy Formule 1.
Od roku 2025 už se nebude udělovat bod za nejrychlejší kolo závodu. Změnu schválila světová rada motorsportu. Bonusový bod za nejrychlejší kolo závodu byl udělován od sezóny 2019. Podmínkou však bylo, že jezdec s nejrychlejším kolem musel dokončit závod v první desítce. Pokud závodník dojel mimo bodované pozice, bod za nejrychlejší kolo závodu mu udělen nebyl.
Mladí jezdci budou od sezóny 2025 dostávat více příležitostí v prvních trénincích. Nově budou muset všechny týmy posadit mladého závodníka dvakrát během sezóny do obou svých monopostů. Celkem tak mladí piloti dostanou čtyři příležitosti v prvních trénincích u každé stáje.
Během roku 2025 se na svůj vstup do Formule 1 bude připravovat Cadillac, který se od sezóny 2026 stane jedenáctým týmem na startovním roštu.
Pokud chcete sledovat závody F1 živě, máte hned několik možností.
Od sezóny 2024 získala exkluzivní vysílací práva na závodní víkendy Formule 1 v Česku a na Slovensku Skupina Nova. Formule 1 se vysílá na kanále Nova Sport 5, který byl spuštěn 29. února 2024.
Moderátorský tým tvoří Števo Eisele, Josef Král, Pavel Fabry a Karolina Bulisová. K dispozici je předzávodní studio, ve kterém jsou i samotní diváci, a program ve studiu pokračuje i po skončení velké ceny. Števo Eisele, Josef Král a Pavel Fabry jsou hlavními komentátory přenosů F1, F2, F3, F1 Academy a Porsche Supercup. Přenosy z Formule 1 svým hlasem doprovázejí vždy tři komentátoři.
Kanál Nova Sport 5 do nabídky zatím zařadili tito poskytovatelé: O2, Skylink, Telly, Vodafone a T-Mobile.
Pokud pro vás není problém absence českého komentáře, můžete závodní víkendy F1 2025 sledovat přes F1 TV. Roční předplatné F1 TV Pro za 59.99 € nabízí sledování kompletních závodních víkendů, archiv závodů či různé show o Formuli 1. F1 TV Pro je možné předplácet i měsíčně za 7.49 €.
Formuli 1 lze sledovat i více způsoby. Přesné informace o tom, jak sledovat závody Formule 1 v roce 2024 najdete v našem návodu.
Zdroj: F1